dimecres, 14 de maig del 2008

Els crítics de cinema

Una de les intervencions més interessants que es va fer durant la conferència titulada És possible un altre periodisme cultural? Parlen els crítics va ser la de Toni Valls, professor de la UAB i crític de cinema al diari Avui+.

Valls va iniciar el seu torn dient que la revista de crítica de cinema francesa Caleidoscopio va nàixer per millorar el cinema i que aquesta definició era la que més el motivava a escriure aquest gènere i en aquesta secció. Una crítica enfocada a millorar algun aspecte de la realitat i que no pugui satisfer aquells qui pensen que les crítiques són els textos de crítics frustrats que projecten “les seues rabietes” en els seus escrits.

Un altre dels punts en què va incidir va ser en els diversos factors que calen a l’hora d’escriure una crítica, de cinema en el seu cas. Segons Valls, el principal és que t’agradi el gènere sobre el qual hagis d’escriure. “Per escriure bona crítica de cinema cal que el cine sigui la teva passió, que t’agradi parlar-ne i, sobretot, haver vist moltes pel·lícules”, afirmà.

L’estructura que s’ha de seguir, segons aquest expert, és començar amb un context que expliqui la trajectòria del director, el gènere de la pel·lícula, la tendència, etc. Després un resum del film en general, és a dir, que es parli de l’espai, de l’argument, de l’ordre intern i fer una sèrie de consideracions sobre el guió, la imatge, el so i els actors. Tot i que la crítica deixa molta llibertat a l’hora d’escriure, Valls considera que sempre s’ha de seguir un ordre, que l’article sigui lliure no significa que hagi de ser caòtic.

Pel que fa a la implicació de l’autor, considera que el crític s’ha de mullar i dir, sense embuts i sense el narcisisme que caracteritza alguns escrits, què ha sentit al veure una pel·lícula. Segons Valls, és molt important l’actitud que pren el periodista o el crític, cal ser humil però intens i tenir molt clar que el que critiques és un producte d’una empresa i que la teua opinió tindrà un gran efecte en la societat. I és cert, encara que, com afirmà David Valls, un altre dels conferenciants, la majoria dels lectors només es fixen en les estrelles que els crítics posen a l’inici de l’article i, de vegades, no s’aturen a analitzar la opinió de l’expert.

La faena dels crítics ha d’arribar a elogiar o estripar una obra –sempre en respecte, això si-, i ser el més neutrals possibles, que no destapin, amb l’escriptura les seues manies. Segons David Castillo, escriptor i crític de l’Avui+, a la pitjor novel·la sempre se li pot descobrir alguna cosa important. Hi ha cinema i llibres que són espectaculars i inclouen molta cultura i no se’ls dóna el valor que es mereixen. La faena del lector ha d’anar molt més enllà. No deixar-se portar pels tòpics i no quedar-se amb la superficialitat de les opinions.